SK News

Maanomistajat leppoisalla mielellä Jukola-lounaalla

Kuva: SK News
Maanomistajat leppoisalla mielellä Jukola-lounaalla
SK News - maanantai, 18. marraskuuta 2019, 15:37

Kilpailukeskuksessa vilinää juhlapäivänä. Kuva: Antti Harkko

Ilman maanomistajien myötämielisyyttä ei suunnistustapahtumia järjestettäisi. Kangasala SK halusi vielä kiittää maanomistajia ja kysellä tuntemuksia tapahtuman jälkeen tarjoamalla keskeisimpien maa-alueiden omistajille juhlalounaan.

Neljä heponiemeläismiestä muisteli Jukolaa myönteisellä mielellä. Tässä heidän ajatuksiaan lyhyesti:

Juhana Melkas: Omistan maita teltta-alueilta, kilpailumaastosta ja suurimman osan kilpailukeskuksen ytimestä. Rakennusvaiheessa oli aika hirvittävää katsella, kun rakennelmat olivat paljon raskaampia kuin olin odotellut. Nyt tähän mennessä ne on saatu korjattua. Pellolla kestää varmaan aika monta vuotta, että se toipuu siitä, mutta asiat on sovittu ja rauhallisella mielellä ollaan samassa pöydässä järjestäjien kanssa.

Tapahtumana Jukola oli hieno ja ainutlaatuinen. Olihan se hienoa käydä omalla pellolla kaupassa ja baarissa ja mitä kaikkea siellä saattoi tehdäkään.

Kisakeskuksen ydin marraskuussa

Markku Huikkola: Asustan Jukolan kilpailukeskusalueen keskellä. Täytyy todeta, että kun 50 vuotta sitten osallistuin ensimmäistä kertaa Jukolaan, en kyllä osannut aavistaa, missä viestiä viedään 50 vuoden päästä, ja etten itse edes pääse osallistumaan, kun olen järjestämässä.

Syksyllä rakentelin rastipukkeja maastoon. Keväällä ja kesällä olin mukana rakennus- ja purkutöissä. Nyt on oikein tyytyväiset tunnelmat, mukavia muistoja jäi.

Kalervo Rekola: Minulla oli maanomistajana aika pieni osuus. Yksi kapea peltosarka oli vuokrattu. Kuulin että siinä oli pystyssä kaksi järjestäjien telttaa, joista toinen oli kilpailunjohtajan. Pelto oli nurmella viime vuosina muutenkin, joten haittaa ei tullut viljelyksille.

Raimo Heikkilä: Joskus heikkona hetkenä tuli luvattua, että annan maani käyttöön. Ja siitä sitten viimeisten viiden vuoden aikana projekti vähitellen eteni.

Jukolan aikaan näki, että kyllä oli aikaa, vaivaa ja hieman rahaakin käytetty järjestelyihin, ihan kaikki ei kuitenkaan pelaa suunnistusmaailmassa talkoilla, vaikka suurin osa kylläkin.

Sellainen asia jäi mieleen, että roskat ja rakennelmat suunnistajat ovat todella hyvin hoitaneet pois maastosta. Väittäisin, että paikat on jopa puhtaammassa kunnossa kuin ennen tapahtumaa.