SK News

Tavoitteet eivät täyttyneet Tiomilassa

Kuva: SK News
Tavoitteet eivät täyttyneet Tiomilassa
SK News - keskiviikko, 13. toukokuuta 2015, 11:54

Kangasala SK:n Tiomila-sijoituksista ei jäänyt paljon muisteltavaa. Miesten joukkue oli 48. ja naisten joukkue 69. Miesten joukkueen suoritus oli vielä suhteellisen tasainen, mutta naiset tekivät parilla osuudella jättivirheitä. Muutama hyvinkin maininnan arvoinen yksilösuoritus Arlandan pohjoispuolen metsissä sentään nähtiin. Miehissä Mikko Hölli ja Tuomo Istolahti olivat osuuksillaan 29. ja 30., Petteri Laitinen 37.

Naisten joukkueessa Evely Kaasiku juoksi loistavan avausosuuden ja vaihtoi kolmantena. Evely oli vielä viikko aiemmin aivan montussa runsaasta kilpailemisesta, ja juoksukunto oli arvoitus, mutta neiti piti hyvin paketin kasassa. Evely kirjoitti lyhyesti siitä, miten onnistunut suoritus vaikeasta tilanteesta huolimatta syntyi:

"Minulla ei ollut aavistustakaan juoksukunnostani. Viikko ennen Tiomilaa olin aivan loppu ja tuntui kuin suorituskyky olisi pudonnut lähelle nollaa. Kroppa oli väsynyt kisaamisesta ja lihakset vaan eivät toimineet enää. Ennen Tiomilan starttia tiesin, että lähden 100 % suunnistamaan ja kaikki muut asiat menevät niin kuin menevät.

1. Edellisenä päivänä mietin vanhan kartan ja ratamestarin lausunnon avulla huolellisesti, miten suunnistan: mitä luen, mitä en, millaisia kohteita katson välillä jne. — Erityisesti korostin itselleni suunnan katsomista ja suurien kohteiden lukemista.

2. Kisaradalla keskityin täysin omaan suoritukseeni, mutta pidin muitakin silmällä. Käytin heitä suunnan varmistamiseen ja vauhdinpitoon, sekä rastinpaljastajina.

Jalat tuntuivat mielettömän raskailta, mutta tiesin, että aina välillä tulee kohta, missä vauhti putoaa ja saa levätä vähän: tiheikkö, suo tai yksinkertaisesti alamäki. Uskon, että kun syke ei kerta kaikkiaan noussut normaalisti, siitä tuli luonnollinen rajoitin ja ajatus pysyi selkeänä.

Henkinen valmistautuminen tuotti tulosta ja tässä tilanteessa vaihteleva maasto suosi minua."